2011-09-18

Hundkapp för hela slanten....
Haha, nu var jag riktigt ordvitsig... ;)

Igår åkte jag med bästaste Lotta upp till Järbo-banan för att titta på lite hundkapp. Ojjj... vilken dag det skulle visa sig bli...
Lotta berättade att Göran, Moneystep´s Kennel, skulle ha ett gäng hundar som skulle starta, varav flera i samma lopp - så ville jag hjälpta till fanns det alltid nåt att göra. Härligt tänkte jag... långt hellre är jag sysselsatt än att bara stå o glo en hel dag.
Väl framme hälsade vi på Göran o ett gäng av hans hundar.
Vipers underbara mormor Shilling kommer ju från Moneystep´s... hon är ju en av orsakerna, lixom underbara mamma Mocca, till att vi har Viper.

Jag fick veta att hjälp att fånga Två Pund = hund 6 i lopp 1 behövdes. Check, d fixar jag... Sen ska jag hjälpta till o starta + hämta upp Dong = hund 6 i lopp 10. Check.
Sen ändrades det till att jag skulle både starta o hämta Pund... hmm, jaha... oki. Han går i första loppet, ingen chans att kika på hur defilering och annat går till på den här banan. Jaja, det är ju inte hjärnkirurgi och d e ju åtminstone hundar före honom så jag ser hur de andra gör å så gör jag likadant... Pund e ju dessutom rutinerad så han vet ju vad han ska göra... =)
Jag frågade Göran: "Vad gör jag om Pund vinner?" Göran svarar: "Jaa, då får du segerdefilera honom..." *gulp! O.o* sen tillägger han: "men han vinner inte så du kan vara lugn.." Puh, vilken lättnad.. tänkte jag.... ^^ ;p
Pund visade sig vara en naggande god liten kille som är vääääääldigt kramsjuk... Det passar ju mig perfekt, så vi kramades en hel del.... ♥♥♥

Lotta å jag minglade runt å passade på att käka attans goda räkmackor innan tävlingarna skulle dra igång. Det var så kul att få träffa o se många människor man läst om - deras framgångar o motgångar på bloggar, FB o andra ställen. Samma med hundarna... man har läst om dem, sett dem på bild/filmer - men att få se dem irl är ju en helt annan sak. =)

Vi gjorde oss klara för start, fick låna jacka av Göran då man ska ha klubbkläder på sig för att visa vilken klubb hunden tävlar för. Sen andra invägningen å så ut i depåområdet i väntan på defileringen.... Defilering = man går förbi publiken på läktaren och hunden + viss av dess bakgrundsfakta, senaste resultat m.m. presenteras av speakern.

Defileringen är klar och sen går vi till startboxarna, startern kollar att munkorgen + nummertäcke sitter som det ska och därefter blir man kallad till start... man går o ställer sig bakom boxarna. Hundarna sätts in i boxarna 3 och 3 med ojämna nr först, 1, 3, 5 - därefter 2, 4, 6. Nu var det ju bara 4 hundar i detta lopp.
Tanken svävar förbi... undrar om han är svår att starta lilla Pund.... ööh, hade jag behövd oroa mig eller.. nä, smack sa det så stod han i boxen. Inget att fundera på där inte. Haha, underbara whippar.
Starten går, jag är lite desorienterad då jag inte exakt vet hur/vart jag får springa för att hämta upp honom vid harstoppet... Jag frågar VART SKA JAG? Någon är snäll o pekar "däråt"... Jag rusar iväg... Ett supersprint-lopp är inte långt... och whippar är snabba... jag har ingen som helst aning om hur loppet har gått då jag skenar iväg i full fart, djupt koncentrerad på att inte snubbla å trilla.
Väl framme vid harstoppet så sitter Pund snyggt fastnitad i trasan, jag plockar loss honom o berömmer dutti kille!
Jag hör speakern meddela resultatet och några av de runt omkring, som åxå står med uppfångade hundar, pratar om placeringar o startnummer... Någon säger att nr 6 vann o jag tittar en extra gång på Punds tävlngstäcke.... ÖHHH VAAAA!?!? Men han skulle ju inte vinna, hinner jag tänka... innan jag förvirrat frågar VART ska jag ta vägen nu?! Någon är snäll o pekar "ditåt".
Förvirringen är total för min del.... Haha... Tänk er en huvudlös höna vimsa runt... jag i ett nötskal. ;p
Nåväl, vi traskar bort mot läktaren o funktionären som tar i hand o ger Pund en rosett. "Öh, vad gör jag nu" frågar jag... "Vi ska in på innerplanen" förklarar hon. Jahupp, skopar upp Pund å lyfter honom över rälsen.
Sen får han stå överst på pallen å ta emot applåder o priser och så fotas det... Själv är jag helt tagen på sängen... haha. Jag får höra en massa gratulationer och jag hoppas innerligt att jag tackade o svarade på alla... helsnurrig som jag var.

Det var en väldigt underlig känsla att få höra och ta emot hyllningar när det inte var min hund som utförde denna prestation...

Jag hoppas innerligt att alla inblandade kan ha överseende med mitt förvirrade beteende och eventuella misstag som jag kan ha tänkas gjort mitt i det hela........ men jag tror nog att jag åtminstone hade ett av dagens största leenden... =)
Och jag vet att jag berömde Pund för ett strålande "jobb" flera gånger.

Min egen debut som fullfjädrad hundkappare trodde jag aldrig skulle komma på det sättet. Alla har väl drömmen om att ens egen hund nån gång ska få hamna på prispallen.. men att jag skulle få den äran första gången jag är handler åt någon annans vovve - var jag knappast beredd på....
Jag vet ju så väl hur rutinerna går till vid tävling, det har jag ju sett otaliga gånger - men det är skillnad innan man gjort det själv första gången...

På vägen tillbaka till bilen möter vi Göran som är på väg till start med nästa hund... han var glad, nöjd och lite överraskad över Punds resultat tror jag.
Jag går ner Pund... och så passar vi på att kramas lite till.... ♥

Sen är det dags att värma nästa omgång Moneysteppare.... Jag får stifta bekantskap med Dong, en något större kille i jämförelse med Pund men likväl kärvänlig. Kramades lite med Dong åxå. ♥

Eftersom Lotta skulle hjälpa Göran att starta Pataca i lopp 8 och därefter hjälpa Katta o Tommy, Qetesh Kennel, att starta deras Dalasi i lopp 10 så höll jag Dalasi varm under tiden.

Sen var det då dags för lopp 10... När vi började närma oss depå-området så insåg Dong att det snart skulle vara hans tur... och började tala om det med hög röst. Väl inne för defilering så var det väl mer han som defilerade mig än tvärt om... haha ;)
Inga problem att starta honom heller... han kunde inte komma in i boxen fort nog. =)

Vid harstoppet var det några hundar som vimsade runt lite o det tog nån minut extra att fånga in dem. Sen fick Lotta segerdefilera Dalasi som, till mångas överraskning (tror jag), hade vunnit. Själv fick jag följa efter Göran in på innerplanen till prisutdelningen då det visade sig att Dong hade blivit 3:a efter Koruna. 3 helsyskon på pallen... Wow säger jag bara. =)

En heldag på banan med hundkapp för hela slanten... haha, jo jag tycker jag fick till det riktigt bra där... Moneystep´s hundar döps ju efter olika valutor. =)
Underbart väder, glada hundar, härliga människor... kunde inte spenderat en lördag bättre.
Det e ju inte så stor skillnad på att ta hand om tävlingshästar eller tävlingshundar... bara storleken som skiljer o kanske antalet... ;)

Troligtvis blir det favorit i repris nästa lördag, då jag hänger med Lotta upp igen om inget oförutsett inträffar.

Det finns Vinnarfoton som duktiga Katta tagit: Vinnarfoton GHS tävling 17/9-11
Lopp/bild 1 - Fullständigt förvirrad handler med vinnaren Två Pund.
Lopp/bild 10 - Något mindre förvirrad handler med 3:an Dong.

Ett STORT TACK till Göran för förtroendet att få vara handler till Pund o Dong... och att få hjälpa till med resten av hundarna.


Inte enbart solsken denna dag.... vissa händelser och nyheter lade en del sordi på stämningen... och mina tankar går till de olika drabbade... Livet är kort - se till att visa uppskattning o värdesätta det ni har............ ♥

4 kommentarer:

  1. Hihi, ja tänk så det kan bli va?! Härligt att debutera med en segerdefilering (synd bara att det inte var Viper eller TinTin)!!!
    Du var så dutti så..! =)

    Nu är det bara upp till banan igen och göra repris på det hela så blir många glada och nöjda!

    Vi ses på lördag morgon (kanske redan 09-09.30?!)
    Kram/Lotta

    SvaraRadera
  2. Vilken härlig berättelse, så kul att läsa hur du upplevde dagen i Järbo.
    Och än en gång - tusen tack för hjälpen, detta har du inte gjort för sista gången om du är på samma tävling som våra hundar.
    Många kramar!

    SvaraRadera
  3. härligt Katja att se dig i järbo..dessutom i full gång med att tävla hundar,,hoppas få se dig fler ggr!

    SvaraRadera
  4. * Lotta: Ja snacka om att bli tagen på sängen... men ojj vad kul det var. =) Wow, vilken dag! :D
    Japp, då siktar vi på den tiden på lörd!
    C ya!
    Kramen


    * Linnea: Tack själva! Det var så jätteroligt så jag hjälper gärna till! Och jag är oerhört tacksam för den rutin jag får på köpet! =)
    Kram


    * Åsa: Japp, jag hoppas vi ses igen... om inte snart så till nästa säsong iaf. =)
    Många kramar & så får ni sköta om er å vovvarna! =)

    SvaraRadera