2011-10-08

Hundar, hundkapp och höst...
Mycket hundkapp har det blivit sista tiden... alldeles strålande trevligt! =)
Idag hade vi sista Unghunds-/Prova-på-träningen för i år. Trots ett gråmulet o kallt väder så dök det upp ett glatt gäng hundar+ägare... några nya, några välkända.
Vi hade tur med vädret, det började inte regna förens det mesta var slut och vi höll på att packa ihop. Fått mingla med många mysiga vovvar.
Vissa förstod inte riktigt vitsen med att springa efter den där fladdrande saken.... vissa fattade precis vad man skulle göra. Några hundar, som hade tvekat lite på släpharen, fattade blixtsnabbt att den fasta haren ska man jaga... den pep ju dessutom. =) Squeeken funkade! =)
Andra tyckte den där stora apparaten som lät så mkt var lite underlig... och blev lite skeptiska.
Lite strul med nån box som inte gick upp, men ingen fara på taket... de hundarna som fick vänta lite extra tog det hur bra som helst, kan ju finnas fördelar när tekniken strular till det ibland åxå.... ;)
Nöjda hundar och tillhörande nöjda 2-beningar. Tack till alla som kom - hoppas vi ses igen nästa år... tack alla som jobbat, slitit & hjälpt till... Själv vet jag att jag kommer ha träningsvärk i några dgr framöver... jag knatar ju fram o tillbaka... det e TUNGT att springa i sand! ;p

Annars hade vi celebert besök av Imse + Spike i veckan som gick.... Blev en tidig morgon när matte Christina lämnade av grabbarna här. Så jag drog med hela gänget ut i skogen - kan tala om att det har hunnit bli rätt mörkt kl 5.30 på morgonen... hehe. Men det gick det med.... Så innan klockan var 8 hade hundarna fått en långprommis på 1,5 h, en hund var stretchad & klar, alla 4 + 2 katter hade fått frulle... samt att jag själv höll på att motivera in frukost.

Sen är det ju som vanligt jobb, städ, tvätt, åka o handla och dyligt vardagsjox som hör livet till.......

Jag har ju inte hunnit uppdatera om mina upplevelser på Järbo-banan från den 24:3 september.
Då var det åter dags för en sväng till Järbo-banan med bästaste Lotta. Det var en strålande dag och humöret hos båda 2- och 4-benta låg på topp.
Jag visste ju bättre nu vad som väntades av mig som handler.... Japp, efter bästa förmåga fick jag hjälpa Göran med några av hundarna.

I lopp 1 fick jag igen ta hand om Två Pund... den naggande lilla godingen. Denna dag fick han se sig slagen av DS-Form med någon hundradel tror jag det var. Det skiljer ju inte mkt mellan dessa 2 hundar och ett Supersprint-lopp är som sagt kort. Tror det är 98 meter från startboxarna till mållinjen.... Det går fort. =)
3:a kom Ivanhoe.. och hund nr 2 Novacaine var struken.
Men vara med på prisutdelning fick jag ju äran även denna gång med Pund.

Sen var det lopp 3 där jag och Nio Piaster fick hålla ihop. Det blev även en 3:e placering för honom efter suveräna syrran Tre Rand som vann och Glencadamcask som kom 2:a.

Stort tack igen Göran för förtroendet att agera handler... en massa rutin har jag fått! =))))

Lite bilder finns här: http://www.facebook.com/media/set/?set=a.2066070212328.2104880.1261951128&l=54eb4ccbbe&type=1
Jag syns på bild 1, tillsammans med Två Pund som kom på 2:a plats = hund nr 6.
På bild 3, tillsammans med Nio Piaster som kom på 3:e plats = hund nr 5. (Wow, jag t.om lyckas lokalisera kameran å tittar upp!!! ;p ^^)

Men tyvärr blev det lite trist avslut... eller kanske inte så lite heller, tyvärr. GHS' sista tävling för säsongen blev inte alls som väntat.... De båda harmaskinerna strulade, ett lopp fick avbrytas pga att hundarna kom ikapp haren och därefter inte ville stanna trots skynken m.m. som snabbt kom ut på rätt sätt... Men inga större skador på några hundar, tack o lov.
Därefter kördes ett långdistanslopp för whippar som med nöd o nätte gick att genomföra... hundarna fick vänta läääääänge, tror det var över 30 minuter, borta vid (obs! 'vid' och inte 'i' boxarna! Det var inte så att de var tvungna att stå insatta i boxarna och vänta hela den tiden.) startboxarna - innan haren gick att få igång.
Summan av det hela blev att man var tvungen att avbryta tävlingarna. Så trist... det var så ledsamt att se luften gå ur funktionärer, anordnare m.fl. Led verkligen med dem... det är förjävligt när tekniken/utrustningen stökar, och det inte spelar nån roll vad man gör.
Vi fick veta att planen var att köra några av de återstående loppen dagen efter - men tyvärr så fick de avbryta då åxå pga maskinproblem.
Men för egen del kan jag inte klaga.... Stort tack till alla i GHS! =) Jag har iaf haft 2 oslagbara helger i Järbo och kommer med stor sannolikhet åter nästa år! =) Kanske t.om för att starta någon egen hund... ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar